Anders Vinjar - «Polylogue»
Musikkstykket
«Polylogue» blir til gjennom publikums bruk av
verket. Derfor er
«Polylogue» verken 'autonomt' eller 'autogenerert
musikk', men først og fremst et eksempel på at et kunstverk er en
samtale mellom mange, og ikke geniets monolog.
Av Grethe Melby/Kunstnett Norge
Når du for første gang besøker «Polylogue» vil du kanskje spørre: -
"Unnskyld?!? Hva er egentlig poenget?" For her har du blitt fortalt
at du skal få høre et nykomponert stykke samtidsmusikk. Og hva møter
du? Rare lyder som knapt nok når opp til betegnelsen "plingplong". I
dine ører høres det kanskje mest ut som irriterende støy. Og hva har
alle bildene og chatkanalen med musikk å gjøre?
Besøk «Polylogue» om igjen!
Dersom du tar deg tid til å besøke «Polylogue» igjen, vil du oppdage
at det du en gang hørte har blitt annerledes. Dersom du til og med
besøker «Polylogue» jevnlig i løpet av månedene mai og juni, vil du
også finne ut av og bruke de muligheter som ligger innbakt i
verket. Dermed kan du oppleve at fragmenter av det du skrev i
chatrommet har blandet seg med det du hører. Du vil se musikk som
grafikk i tillegg til å høre den som lyd - mens bilder har blitt til
toner. Og du vil kunne hente ut notasjoner og spille verket selv. Med
andre ord: Du vil definitivt oppleve at noe skjer. Hele tiden. Fordi
du er der.
Samtaler med bildekunst
Det er det som er poenget:
«Polylogue» er utenkelig uten publikum. Det
er umulig å vise dette verket uten at selve visningen får konsekvenser
for verket selv. Mannen bak
«Polylogue», Anders Vinjar, er enig i at
«Polylogue» har et vist slektskap med "dropsskulpturen" til Felix
Gonzales-Torrez. Denne var å beskue i utstillingen "PASSASJER -
Betrakteren som deltaker" på Astrup Fearnley tidligere i år. Torrezs
konsept er å la hauger av sukkertøydrops ligge i galleriet, mens
betrakteren blir invitert til å forsyne seg. På den ene siden er dette
en generøs gest overfor publikum. Man får høre "Værsågod, forsyn
deg!". Men man kan også si at gesten eransvarliggjørende. Grådige
dropshungrige fingre kan få hele kunstverket til å forsvinne ned i
publikums mager.
Formes av publikum
I motsetning til Torrezs dropsskulptur blir
«Polylogue» større av at
publikum bruker det. Vinjar forklarer at derfor kan ikke
«Polylogue»
kalles "autogenerert musikk" - det skjer jo ikke automatisk: - Nei,
«Polylogue» er generert av publikums bruk av verket. I det ligger det
ingen automatikk. Men når publikum bruker det, gir de samtidig
informasjon til verket - de legger noe til. Jeg antar at de vil gjøre
det på måter som er mer systematisk enn man skulle tro. Så det som i
utgangspunktet fortoner seg som støy og kaos vil sannsynligvis få sitt
system via publikums bruksmønster.
Antiautonomi
At det er lettere å finne referanser innen bildekunst enn innen
musikk, overrasker ikke Vinjar. I følge han holder mange fortsatt fast
ved teoretikere som Theodor Adorno innen norsk samtidsmusikk. Sammen
med Adorno bejublet de verkets autonomi. Luigi Nonos kritiske
innvendinger har i for liten grad blitt tatt til etterretning. Derfor
gjentar Vinjar dem gjerne: - Et verk kan ikke være autonomt - eller
seg selv nok. Et verk er avhengig av sine referanser utenfor. Lytting
har sin dialektikk og publikum er meningsproduserende.
Geniet som gitter
Denne måten å tenke på får naturligvis konsekvenser. Blant annet blir
det vanskeligere å geniforklare kunstneren. Men for Vinjar er det bare
en fordel: - Dersom man blir geniforklart, står man i fare for å bli
ufri. Det blir lett å henfalle til dogmatisme - "Bare jeg gjør det på
rett måte - min måte er den geniale". For Vinjar finnes det ikke bare
én sannhet, eller bare én måte. For han er det viktigere å stille
mange spørsmål enn å gi ett eneste entydig svar.
Gammel kunstdebatt
Ikke dermed sagt at Vinjar gir publikum full kontroll i
«Polylogue». Poenget er at ingen har full kontroll. Verken komponist
eller publikum. Snarere er det et kunstteoretisk poeng at publikums
forståelse og bruk av kunsten er med på å definere den. Dette gjør at
man må spørre hvor et verk begynner og slutter. - Slike spørsmål
stilte man lenge før man tok i bruk Internett. Men denne måten å jobbe
på er relevant for denne typen medier. De gir en økt mulighet til å
understreke disse poengene. - Før måtte man skrive lange teoretiske
artikler om forholdet mellom komponist og publikum, og grensene for et
verk. Nå kan man vise det i praksis. Det er bare å besøke
«Polylogue». Om igjen. Og om igjen.
Prosjektet «Polylogue» er gjennomførst med støtte fra Norsk kulturråd